سْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Jumat, 12 Maret 2021

Tarekat Naqsyabandiyah

 Tarekat Naqsyabandiyah

Tarekat Naqshbandiyah atau Naqsyabandiyah adalah salah satu tarekat yang luas penyebarannya, umumnya di wilayah Asia, Bosnia-Herzegovina, dan wilayah Dagestan, Russia.

Tarekat ini mengutamakan pada pemahaman hakikat dan tasauf yang mengandung unsur-unsur pemahaman rohani yang spesifik, seperti tentang rasa atau "zok". Di dalam pemahaman yang meng"isbat"kan zat ketuhanan dan "isbat" hendak sifat "maanawiyah" yang maktub di dalam "roh" anak-anak adam maupun pengakuan di dalam "fanabillah" mahupun berkekalan dlam "bakabillah" yang melibatkan zikir-zikir hati (hudurun kalbu).

Berasal di Bukhara pada belakang seratus tahun ke-14, Naqsyabandiyah mulai menyebar ke daerah-daerah tetangga alam Muslim dalam ketika seratus tahun. Perluasannya mendapat dorongan baru dengan munculnya cabang Mujaddidiyah, dinamai menurut nama Syekh Ahmad Sirhindi Mujaddidi Alf-i Tsani ("Pembaru Milenium kedua"). Pada belakang seratus tahun ke-18, nama ini hampir sinonim dengan tarekat tersebut di seluruh Asia Selatan, wilayah Utsmaniyah, dan beberapa akbar Asia Tengah. Ciri yang menonjol dari Tarekat Naqsyabandiyah adalah didampinginya syari'at secara sempit, keseriusan dalam beribadah mengakibatkan penolakan terhadap musik dan tari[butuh rujukan], serta lebih mengutamakan berdzikir dalam hati, dan kecenderungannya makin kuat ke arah keterlibatan dalam politik (meskipun tidak konsisten).[butuh rujukan]

Kata Naqsyabandiyah/Naqsyabandi/Naqshbandi نقشبندی berasal dari Bahasa Arab iaitu Murakab Bina-i dua kalimah Naqsh dan Band yang bererti suatu ukiran yang terpateri, atau mungkin juga dari Bahasa Persia, atau diambil dari nama pendirinya yaitu Baha-ud-Din Naqshband Bukhari. Beberapa orang menerjemahkan kata tersebut sbg "pembuat gambar", "pembuat hiasan". Beberapa lagi menerjemahkannya sbg "Jalan Rantai", atau "Rantai Emas". Perlu dicatat pula bahwa dalam Tarekat Naqsyabandiyah, silsilah spiritualnya kepada Nabi Muhammad adalah melewati khalifah Hadhrat Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar Radhiyallahu 'Anhu, sementara kebanyakan tarekat-tarekat lain silsilahnya melewati khalifah Hadhrat Sayyidina Ali bin Sisa dari pembakaran Thalib Karramallahu Wajhahu.

Daftar isi

1 PENDIRI TARIQAT NAQSHBANDIYAH

2 KEKHUSUSAN THORIQOH NAQSYABANDIYAH

3 PERKEMBANGAN THORIQOH NAQSYABANDIYAH

4 Riwayat Thoriqoh

5 Ijazah seorang Syekh dalam silsilah tarekat

6 Beberapa Tokoh dalam Thoriqoh Naqsyabandiyah

7 Beberapa tokoh Thoriqoh Naqsyabandiyah Indonesia

8 Pranala luar

PENDIRI TARIQAT NAQSHBANDIYAH

Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata: Pada suatu hari diri sendiri dan sahabatku sedang bermuraqabah, lalu pintu langit terbuka dan gambaran Musyahadah ada kepadaku lalu diri sendiri mendengar satu suara berucap, “Tidakkah cukup bagimu sbg meninggalkan mereka yang lain dan ada ke Hadhrat Kami secara berseorangan?”

Suara itu menakutkan daku hingga mengakibatkan daku lari keluar dari rumah. Daku berlari ke suatu sungai dan terjun ke dalamnya. Daku membasuh pakaianku lalu mendirikan Solat dua raka’at dalam kondisi yang tidak pernah daku alami, dengan merasakan seolah-olah daku sedang bersalat dalam kehadiranNya. Segala-galanya terbuka dalam hatiku secara Kashaf. Seluruh alam hilang dan daku tidak menyedari sesuatu yang lain melainkan bersalat dalam kehadiranNya.

Diri sendiri telah ditanya pada awal penarikan tersebut, “Mengapa kau mau memasuki jalan ini?”

Diri sendiri menjawab, “Supaya apa sahaja yang diri sendiri beritahukan dan kehendaki hendak terjadi. ”

Diri sendiri dijawab, “Itu tidak hendak berlanjut. Apa sahaja yang Kami beritahukan dan apa sahaja yang Kami kehendaki itulah yang hendak terjadi. ”

Dan diri sendiri pun berucap, “Diri sendiri tidak bisa menerimanya, diri sendiri mesti diizinkan sbg menyebut dan menerapkan apa sahaja yang diri sendiri kehendaki, ataupun diri sendiri tidak mahu jalan ini. ”

Lalu daku menerima jawapan, “Tidak! Apa sahaja yang Kami mahu dianya diperkatakan dan apa sahaja yang Kami mahu dianya dilakukan itulah yang mesti dituturkan dan dilakukan. ”

Dan daku sekali lagi berucap, “Apa sahaja yang ku beritahukan dan apa sahaja yang ku lakukan adalah apa yang mesti berlanjut. ”

Lalu daku dibiarkan lepas keseorangan selama lima belas hari sehingga daku merasakan kesedihan dan tekanan yang hebat, kemudian daku mendengar satu suara, “Wahai Bahauddin, apa sahaja yang kau mahukan, Kami hendak berikan. ”

Daku amat gembira lalu berucap, “Diri sendiri mahu diberikan suatu jalan Tariqat yang hendak menerajui sesiapa jua yang menempuhnya terus ke Hadhrat Yang Maha Suci. ” Dan daku telah merasakan Musyahadah yang hebat dan mendengar suara berucap, “Dikau telah diberikan apa yang telah dikau minta. ”

Dia telah menerima limpahan Keruhanian dan prinsip landasan Tariqat Naqshbandiyah dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang terdiri dari lapan perkara iaitu:

Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan, Khalwat Dar Anjuman.

Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga lagi prinsip menjadikannya sebelas iaitu:

Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.

Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,

“Jalan Tariqat kami adalah sangat luarbiasa dan adalah ‘Urwatil Wutsqa (Pegangan Kukuh), dengan berpegang teguh secara sempurna dan menuruti Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in. Mereka telah membawa daku ke jalan ini dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke belakang daku hanya menyaksikan Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi jalan Tariqat kami, dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat hendak terbuka dengan menuruti jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi Wasallam. ”

Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih mempunyai dua orang Khalifah akbar iaitu Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Khwajah Muhammad Parsa Rahmatullah ‘alaih, pengarang kitab Risalah Qudsiyyah.

Dia adalah ibarat samudra ilmu yang tidak bertepi dan dianugerahkan dengan mutiara-mutiara hikmah dari Ilmu Laduni. Dia menyucikan hati-hati manusia dengan samudra amal kebaikan. Dia menghilangkan haus sekelian Ruh dengan air dari pancuran Ruhaniahnya.

Dia amat diketahui oleh sekelian warga di langit dan di bumi. Dia ibarat bintang yang bergemerlapan yang dihiasi dengan mahkota petuah yang didapat. Dia menyucikan Ruh-Ruh manusia tanpa pengecualian menerusi napasnya yang suci. Dia memikul cahaya Kenabian dan pemelihara Syari’at Muhammadiyah serta rahsia-rahsia MUHAMMADUR RASULULLAH.

Cahaya petuah yang didapatnya menerangi segala kegelapan kejahilan Raja-raja dan orang awam sehingga mereka pun datang berdiri di pintu rumahnya. Cahaya petuah yang didapatnya juga mencakup seluruh Timur dan Barat, Utara dan Selatan. Dia adalah Ghauts, Sultanul Auliya dan rantai bagi sekelian permata Ruhani.

Semoga Allah Merahmatinya Dan Mengurniakan Limpahan Fakalan Kepada Kita. Amin.

KEKHUSUSAN THORIQOH NAQSYABANDIYAH

HADHRAT Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih yang adalah salah seorang dari Para Masyaikh Akabirin THORIQOH NAQSYABANDIYAH telah berucap di dalam surat-suratnya yang terhimpun di dalam Maktubat Imam Rabbani, “Ketahuilah bahawa thoriqoh yang sangat Aqrab dan Asbaq dan Aufaq dan Autsaq dan Aslam dan Ahkam dan Asdaq dan Aula dan A’la dan Ajal dan Arfa’ dan Akmal dan Ajmal adalah Tariqah ‘Aliyah Naqshbandiyah, semoga Allah Ta’ala mensucikan roh-roh pandainya dan mensucikan rahsia-rahsia Para Masyaikhnya. Mereka sampai darjat yang tinggi dengan berpegang dan menuruti Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan menjauhkan dari perkara Bida’ah serta menempuh jalan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum. Mereka berjaya sampai kehadiran limpahan Allah secara berterusan dan syuhud serta sampai maqam kesempurnaan dan mendahului mereka yang lain. ”

Adapun Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Rahmatullah ‘alaih telah menerangkan keunggulan dan keunggulan THORIQOH NAQSYABANDIYAH dengan beberapa lafaz yang ringkas dan padat adalah menerusi pengalaman keruhaniannya. Dia adalah seorang pembaharu kepercayaan kepada tuhan (Mujaddid/Reformer) pada seratus tahun ke 11 Hijrah. Sebelum dia menerima Silsilah THORIQOH NAQSYABANDIYAH dia telah menempuh beberapa jalan Tariqat seperti Chishtiyah, Qadiriyah, Suhrawardiyah, Kubrawiyah dan beberapa Tariqat yang lain dengan cemerlang serta memperolehi Khilafah dan Sanad Ijazah. Dia telah menerima Tariqat Silsilah ‘Aliyah Khwajahganiyah Naqshbandiyah dari gurunya Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘alaih.

Dia telah berpendapat bahawa dari kesemua jalan Tariqat, yang sangat gampang dan sangat berfaedah adalah THORIQOH NAQSYABANDIYAH dan telah memilihnya serta telah menunjukkan jalan ini kepada para penuntut kebenaran.

“Allahumma Ajzahu ‘Anna Jaza An Hasanan Kafiyan Muwaffiyan Li Faidhanihil Faidhi Fil Afaq”

Terjemahan: “Wahai Allah, kurniakanlah kepada kami kurnia yang berpihak kepada yang benar, cukup lagi mencukupkan dengan limpahan faidhznya yang tersebar di Alam Maya. ”

Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih telah bersujud selama lima belas hari di depan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan penuh hina dan rendah diri, berdoa memohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala supaya ditemukan dengan jalan Tariqat yang gampang dan senang bagi seseorang hamba bagi sampai Zat Maha Esa. Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah mengkabulkan doanya dan menganugerahkan Tariqat yang khas ini yang masyhur dengan nisbat Naqshband atau digelar Naqshbandiyah.

Naqsh bererti lukisan, ukiran, peta atau tanda dan Band pula bererti terpahat, terlekat, tertampal atau terpateri. Naqshband pada maknanya bererti “Ukiran yang terpahat” dan maksudnya adalah mengukirkan kalimah Allah Subhanahu Wa Ta’ala di hati sanubari sehingga dianya benar-benar terpahat di dalam pandangan mata hati yakni pandangan Basirah. Adalah dituturkan bahawa Hadhrat Shah Naqshband tekun mengukirkan Kalimah Allah di dalam hatinya sehingga ukiran kalimah tersebut telah terpahat di hatinya. Amalan zikir seumpama ini masih diamalkan dalam sebilangan akbar Tariqat Naqshbandiyah iaitu dengan menggambarkan Kalimah Allah dituliskan pada hati sanubari dengan tinta emas atau perak dan membayangkan hati itu sedang menyebut Allah Allah sehingga lafaz Allah itu benar-benar terpahat di lubuk hati.

Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah ini dinisbatkan kepada Hadhrat Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu yang mana telah disepakati oleh sekalian ‘Ulama Ahlus Sunnah Wal Jama’ah sbg sebaik-baik manusia sesudah Para Nabi ‘Alaihimus Solatu Wassalam. Asas Tariqat ini adalah seikhlas hati menuruti Sunnah Nabawiyah dan menjauhkan diri dari segala jenis Bida’ah adalah syarat yang lazim.

Tariqat ini mengutamakan Jazbah Suluk yang mana dengan berkat Tawajjuh seorang Syeikh yang sempurna hendak terhasillah kepada seseorang penuntut itu beberapa Ahwal dan Kaifiat yang dengannya Zauq dan Shauq penuntut itu lebih, merasakan kelazatan khas zikir dan ibadat serta memperolehi ketenangan dan ketenteraman hati. Seseorang yang merasakan tarikan Jazbah dinamakan sbg Majzub.

Dalam THORIQOH NAQSYABANDIYAH ini, penghasilan Faidhz dan peningkatan darjat adalah berlandaskan persahabatan dengan Syeikh dan Tawajjuh Syeikh. Berteman dengan Syeikh hendaklah dilakukan sebagaimana Para Sahabat berdamping dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Murid hendaklah berteman dengan Syeikh dengan penuh hormat. Sekadar mana kuatnya persahabatan dengan Syeikh, karenanya dengan kadar itulah cepatnya seseorang itu hendak berlanjut menaiki tangga peningkatan kesempurnaan Ruhaniah. Kaedah penghasilan Faidhz dalam Tariqat ini adalah sepertimana Para Sahabat menghadiri majlis Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Dengan hanya duduk bersama-sama menghadiri majlis Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang berkat dengan hati yang mempunyai dan ikhlas serta penuh cinta biarpun hanya sekali, orang yang ada itu hendak sampai kesempurnaan iman pada maqam yang tertinggi. Begitulah kondisinya apabila seseorang itu ada dan berkhidmat dalam majlis Hadharat Naqshbandiyah, dengan hati yang mempunyai dan ikhlas, orang yang ada itu hendak bisa merasakan maqam Syuhud dan ‘Irfan yang hanya hendak diperolehi sesudah begitu lama menuruti jalan-jalan Tariqat yang lain.

Kerana itulah Para Akabirin THORIQOH NAQSYABANDIYAH Rahimahumullah menyebut bahawa, “Tariqat kami pada ‘Ain hakikatnya adalah Tariqat Para Sahabat”.

Dan dituturkan juga, “Dar Tariqah Ma Mahrumi Nest Wa Har Keh Mahrum Ast Dar Tariqah Ma Na Khwahad Aamad. ” Yang bermaksud, “Dalam Tariqat kami sesiapa pun tidak diharamkan dan barangsiapa yang telah diharamkan dalam Tariqat kami pasti tidak hendak bisa datang. ”

Yakni barangsiapa yang menuruti THORIQOH kami, dia takkan diharamkan dari menurutinya dan barangsiapa yang Taqdir Allah semenjak azali lagi telah diharamkan dari menuruti jalan ini, mereka itu sekali-kali takkan bisa menurutinya.

Di dalam THORIQOH NAQSYABANDIYAH, Dawam Hudhur dan Agahi (sentiasa berjaga-jaga) menduduki maqam yang suci yang mana di bidang Para Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in diketahui sbg Ihsan dan menurut istilah Para Sufiyah dianya dinamakan Musyahadah, Syuhud, Yad Dasyat atau ‘Ainul Yaqin. Dianya adalah hakikat:

“Bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Nya”.

Semoga Allah Mengurniakan Kita Taufiq.

PERKEMBANGAN THORIQOH NAQSYABANDIYAH

ADAPUN gelaran nama THORIQOH NAQSYABANDIYAH ini mula masyhur pada seratus tahun Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih. Menurut Hadhrat Syeikh Najmuddin Amin Al-Kurdi Rahmatullah ‘alaih di dalam kitabnya Tanwirul Qulub bahawa nama Tariqat Naqshbandiyah ini berbeza-beza menurut seratus tahun.

Di seratus tahun Hadhrat Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu sehingga ke seratus tahun Hadhrat Syeikh Taifur Bin ‘Isa Bin Sisa dari pembakaran Yazid Bustami Rahmatullah ‘alaih dinamakan sbg Shiddiqiyyah dan amalan khususnya adalah Zikir Khafi.

Di seratus tahun Hadhrat Syeikh Taifur bin ‘Isa bin Sisa dari pembakaran Yazid Bustami Rahmatullah ‘alaih sehingga ke seratus tahun Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dinamakan Taifuriyah dan tema khusus yang ditampilkan adalah Cinta dan Ma’rifat.

Kemudian pada seratus tahun Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih sehingga ke seratus tahun Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dinamakan sbg Khwajahganiyah. Pada seratus tahun tersebut Tariqat ini telah diperkuatkan dengan lapan prinsip asas Tariqat iaitu Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan dan Khalwat Dar Anjuman.

Kemudian pada seratus tahun Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih sehingga ke seratus tahun Hadhrat Khwajah ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih, Tariqat ini mulai masyhur dengan nama Naqshbandiyah. Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga asas sbg penambahan dari Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih iaitu Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.

Pada seratus tahun Hadhrat Khwajah ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih sehingga ke seratus tahun Hadhrat Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini diketahui dengan nama Ahrariyah sehinggalah ke seratus tahun Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘alaih.

Berasal dari seratus tahun Hadhrat Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini mula diketahui sbg Mujaddidiyah dan ilmu tentang Lataif Fauqaniyah dan Kawasan Muraqabah pun dikenalkan. Semenjak itu Tariqat ini mulai diketahui dengan nama Naqshbandiyah Mujaddidiyah sehinggalah ke seratus tahun Hadhrat Mirza Mazhar Jan Janan Syahid Rahmatullah ‘alaih.

Kemudian Tariqat ini diketahui dengan nama Mazhariyah sehingga ke seratus tahun Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih.

Pada seratus tahun Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih, seorang Syeikh dari Baghdad yang bernama Hadhrat Syeikh Dhziauddin Muhammad Khalid ‘Uthmani Kurdi Al-Baghdadi Rahmatullah ‘alaih telah datang ke Delhi sekembalinya dia dari Makkah sbg berbai’ah dengan Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih sesudah dia menerima isyarah dari Ruhaniah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sbg mengambil Tariqat ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah ini dan dia telah membawanya ke negara Timur Tengah.

Hadhrat Syeikh Dhziauddin Muhammad Khalid ‘Uthmani Kurdi Al-Baghdadi Rahmatullah ‘alaih mula memperkenalkan amalan Suluk iaitu Khalwat Saghirah dan Tariqat ini mula diketahui sbg Naqshbandiyah Khalidiyah di Timur Tengah khususnya di Makkah dan tersebar di kalangan jemaah Haji dari rantau Nusantara dan tersebarlah dia di serata Tanah Melayu dan Indonesia. Walaubagaimanapun di Tanah Hindi, Tariqat ini masih diketahui sbg Tariqat Naqshbandiyah Mujaddidiyah.

Adapun Para Masyaikh Mutaakhirin yang datang sesudah itu sering menambahkan nama nisbat mereka sendiri sbg membezakan Silsilah antara satu dengan yang lain seperti Naqshbandiyah Khalidiyah dan Naqshbandiyah Mujaddidiyah. Silsilah Naqshbandiyah ini telah berkembang biak dari Barat hingga ke Timur. Walaupun Silsilah ini telah diketahui dengan beberapa nama yang berbeza, namun ikatan keruhanian dari rantaian emas yang telah dipelopori oleh Hadhrat Khalifah Rasulullah Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu hendak tetap berlanjut sehingga ke Hari Qiyamat menerusi keberkatan yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala kurniakan kepada sekelian Para Masyaikh yang ditugaskan menyambung Silsilah ini.

Dalam perjalanan sampai kebenaran yang hakiki, terdapat dua kaedah jalan yang biasa dikenalkan oleh Para Masyaikh Tariqat, iaitu sama mempunyai sesebuah Tariqat itu menuruti Tariqat Nafsani ataupun Tariqat Ruhani.

Tariqat Nafsani mengambil jalan pendekatan dengan mentarbiyahkan Nafs dan menundukkan keakuan diri. Nafs atau keakuan diri ini adalah sifat Ego yang mempunyai dalam diri seseorang. Nafs dididik bagi menyelamatkan Ruh dan jalan Tariqat Nafsani ini amat sukar dan berat kerana Salik perlu menerapkan segala yang berlawanan dengan kehendak Nafs. Dianya adalah suatu perang Jihad dalam diri seseorang Mukmin. Tariqat Ruhani adalah lebih gampang yang mana pada mula-mula sekali Ruh hendak disucikan tanpa menghiraukan tentang kondisi Nafs. Sesudah Ruh disucikan dan telah mengenali hakikat dirinya yang sebenar, karenanya Nafs atau Egonya dengan secara terpaksa mahupun tidak, perlu menuruti dan mentaati Ruh.

Kebanyakan jalan Tariqat yang terdahulu memakai pendekatan Tariqat Nafsani, namun berbeza dengan Para Masyaikh Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah, mereka memakai pendekatan Tariqat Ruhani iaitu dengan mentarbiyah dan mensucikan Ruh Para Murid mereka terlebih dahulu, seterusnya barulah mensucikan Nafs.

Semoga Allah Subhanahu Wa Ta’ala memimpin kita ke jalan Tariqat yang Haq, yang hendak membawa kita atas landasan Siratul Mustaqim sepertimana yang telah dikurniakanNya nikmat tersebut kepada Para Nabi, Para Siddiqin, Para Syuhada dan Para Salihin. Mudah-mudahan dengan menuruti Tariqat yang Haq itu bisa menjadikan kita insan yang bertaqwa, beriman dan menyerah diri kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Seorang Penyair Sufi pernah berkata,

Al –‘Ajzu ‘An Darakil Idraki Idraku, Wal Waqfu Fi Turuqil Akhyari Isyraku.

Seseorang yang terasa lemah dari mendapat kefahaman adalah seorang yang mengerti; Dan selesai dalam menjalani perjalanan orang-orang yang berkebaikan adalah suatu Syirik.

Apa maksudnya???

ALLAH HUWA ALLAH HAQQ ALLAH HAYY

Riwayat Thoriqoh

THORIQOH adalah intipati pelajaran Ilmu Tasawwuf yang mana dengannya seseorang itu bisa menyucikan dirinya dari segala sifat-sifat yang keji dan menggantikannya dengan sifat-sifat Akhlaq yang terpuji. Dia juga adalah Batin bagi Syari’at yang mana dengannya seseorang itu bisa memahami hakikat amalan-amalan Salih di dalam Kepercayaan kepada tuhan Islam.

Ilmu Tariqat juga adalah suatu jalan yang khusus sbg menuju Ma’rifat dan Haqiqat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Dia termasuk dalam Ilmu Mukasyafah dan adalah Ilmu Batin, Ilmu Keruhanian dan Ilmu Mengenal Diri. Ilmu Keruhanian ini adalah bersumber dari Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang diwahyukan kepada Hadhrat Jibrail ‘Alaihissalam dan diwahyukan kepada sekelian Nabi dan Rasul khususnya Para Ulul ‘Azmi dan yang sangat khusus dan sempurna adalah kepada Hadhrat Baginda Nabi Besar, Penghulu Sekelian Makhluk, Pimpinan dan Penutup Sekelian Nabi dan Rasul, Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Alihi Wa Ashabihi Wasallam.

Kemudian ilmu ini dikurniakan secara khusus oleh Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada dua orang Sahabatnya yang unggul iaitu Hadhrat Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar As-Siddiq dan Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma. Melewati mereka berdualah berkembangnya sekelian Silsilah Tariqat yang muktabar di atas muka bumi sehingga ke hari ini.

Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam juga mengurniakan Ilmu Keruhanian yang khas kepada Hadhrat Salman Al-Farisi Radhiyallahu ‘Anhu.

Di seratus tahun Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, seorang Tabi’in yang bernama Hadhrat Uwais Al-Qarani Radhiyallahu ‘Anhu juga telah menerima limpahan Ilmu Keruhanian dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam walaupun dia berada dalam jarak yang jauh dan tidak pernah sampai ke Makkah dan Madinah bertemu Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, sedangkan dia hidup pada suatu seratus tahun yang sama dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Pada tahun 657 Masihi Hadhrat Uwais Al-Qarani Radhiyallahu ‘Anhu Wa Rahmatullah ‘Alaih telah membangunkan suatu jalan Tariqat yang sampai ketinggian yang terkenal dengan Nisbat Uwaisiyah yang mana seseorang itu boleh menerima limpahan Keruhanian dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan sekelian Para Masyaikh Akabirin walaupun pada jarak dan masa yang jauh.

Di dalam kitab ‘Awariful Ma’arif mempunyai dinyatakan bahawa pada seratus tahun Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, Hadhrat Sayyidina Sisa dari pembakaran Bakar As-Siddiq dan Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma telah menghidupkan perhimpunan jemaah-jemaah di mana upacara Bai’ah dilakukan dan majlis-majlis zikir pun turut diadakan.

Tariqat menurut pengertian bahasa bererti jalan, arus, cara, garis, letak tokoh terkemuka, keyakinan, mazhab, sistem kepercayaan dan kepercayaan kepada tuhan. Berasaskan tiga huruf iaitu huruf Ta, Ra dan Qaf. Mempunyai Masyaikh yang mencetuskan bahawa huruf Ta bererti Taubat, Ra bererti Redha dan Qaf bererti Qana’ah. Lafaz jamak bagi Tariqat ialah Taraiq atau Turuq yang bererti tenunan dari bulu yang mempunyai ukuran 4 hingga 8 hasta dan dipertautkan sehelai demi sehelai. Tariqat juga bererti garisan pada sesuatu seperti garis-garis yang terdapat pada telur dan menurut Al-Laits Rahmatullah ‘alaih, Tariqat ialah tiap garis di atas tanah, atau pada jenis-jenis pakaian.

Ijazah seorang Syekh dalam silsilah tarekat

Dalam tasawuf, seperti dalam setiap disiplin Islam yang serius seperti fiqh, tajwid, dan hadis, seorang murid mesti mempunyai master atau 'syekh' dari siapa mengambil ilmu, orang yang dirinya telah diambil dari master, dan begitu pada, dalam rantai master terus kembali kepada Nabi (sallallahu `alaihi wa sallam) yang adalah sumber segala ilmu Islam. Dalam tradisi Sufi, ini berfaedah tidak hanya bahwa Syekh ini telah bertemu dan mengambil tarekat dari master, tetapi bahwa guru selama hidupnya telah secara eksplisit dan diverifikasi diinvestasikan murid - berpihak kepada yang benar secara tertulis atau di depan sejumlah saksi - sbg mengajarkan jalan spiritual sbg master berwenang (murshid ma'dhun) sbg generasi murid penerus.

Silsila tersebut transmisi dari garis lurus dari master adalah salah satu kriteria yang membedakan jalan sufi yang mempunyai 'berhubungan' (tarekat muttasila), dari jalan 'diputus' tidak otentik atau, (tarekat munqati'a). Pimpinan jalan yang diputus dapat mengklaim sbg syekh berlandaskan izin yang diberikan oleh Syeikh dalam kondisi diverifikasi pribadi atau lainnya, atau oleh seorang tokoh yang telah meningal alam ini, seperti salah satu dari orang soleh atau Nabi sendiri (sallallahu `alaihi wa sallam), atau dalam mimpi, dan sbgnya. Praktek ini hanya "menghangatkan hati" (biha yusta'nasu) tetapi tidak memenuhi kondisi tasawuf yang seorang Syekh mesti mempunyai otorisasi ijazah yang jelas menghubungkan dia dengan Nabi (sallallahu `alaihi wa sallam), salah satu yang dapat diverifikasi oleh orang lain daripada dirinya sendiri. Banyak kebohongan diberitahu oleh orang-orang, dan tanpa otorisasi atau ijazah yang dapat diverifikasi oleh publik, tarekat hendak dikompromikan oleh mereka.

Beberapa Tokoh dalam Thoriqoh Naqsyabandiyah

Imam Tariqah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Al-Uwaisi Al-Bukhari

Hadhrat Mawlânâ Khâlid-i Baghdâdî

Hadrat Syaikh KRM Muhammad Irfa'i Nahrawi An Naqsyabandi Al Hajj QS (Ki Ageng Atas Angin, Kasepuhan Atas Angin Ciamis)[1]

Syekh Shohibul Faroji Azmatkhan Ba'alawi Al-Husaini

Syaikhul Masyaikh Khwajah Khwajahgan Pir Piran Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib Khanqah Sirajiah

Maulana Ameer Muhammad Akram Awan

Imam Shamil

Jami

Shaykh Said Afandi al-Chirkawi

Shaikh Abdul Wahab Babussalam Langkat[2]

Shaikh Umar bin Muhammad Batu Pahat[3]

Shaikh Imam Hj Ishaq bin Hj Muhammad 'Arif al-Jawi

Shaikh Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi An-Naqshabandi[4]

Shaikh Ma'aruf Lengging

Shaykh Nazim al-Qubrusi

Abdullah Fa'izi ad-Daghestani

Syaikh Al Waasi Achmad Syaechudin

Shaykh Muhammad Hisham Kabbani

Professor Sibghatullah Mojaddedi

Haji Soofi Masood Ahmad Siddiqui Lasani Sarkar

Ahmet Kayhan Dede

Abdullah Isa Neil Dougan

Irina Tweedie

Idries Shah

Muchsin Al-Hinduan

Omar Ali Shah

Hazrat Mujadid Abdul Wahab Siddiqi

Shaykh Faiz-ul-Aqtab Siddiqi

Syed Abdullah Shah Naqshbandi

Mohammed Amin Kuftaro

Khalid al-Baghdadi

Mukhsin Bin Ali Al-Hinduan

Prof. Dr. H. Saidi Syaikh Kadirun Yahya Muhammad Amin Al Halidi Naqsyabandi QS

Faqir Maulawi Jalalluddin Ahmad Ar-Rowi Naqshbandi Mujaddidi

Hazrat Nachrawi An-Naqsyabandie QS

Syeikh Raja Ashman Shah an-Naqshabandi

Sheikh Nursy Al-Naqsyabandiah

Sheikh Abdul Wahab b. Abdul Manaf ALKholidi, cicit Sheikh Abdul Wahab Rokan ALKholidi (Mursyid di Jerlun, Kuala Kangsar)

Sheikh Haji Zainuddin bin Haji Alang Ahmad Al-Kholidi

Sheikh Haji Hashim b. Haji Hassan Al-Kholidi, Mursyid di Pekan Cendawan, Ipoh

Sheikh Haji Suhaimi Khalis b. Haji Ishak Al-Kholidi, Mursyid di Greenwood, Gombak.

Beberapa tokoh Thoriqoh Naqsyabandiyah Indonesia

1. Hadrat Syaikh KRM Nahrawi QS yang dikenal dengan karomah2nya, juga bermanfaat melatih Prajurit Siliwangi pada seratus tahun kemerdekaan. Dia mempunyai silsilah dari Kerajaan Mataram dan juga silsilah darah ke Nabi Muhammad saw.

2. Hadrat Syaikh KRM Muhammad Irfa'i Nahrawi An Naqsyabandi Al Hajj QS (Ki Ageng Atas Angin, Kasepuhan Atas Angin Ciamis)masih mempunyai silsilah dari Kerajaan Mataram dan juga silsilah darah ke Nabi Muhammad saw[5]

3. Yang di muliakan Allah Tuan Guru Dr Syekh Salman Daim Mursyid Tareqat Naqsbandiyah Alkholidiyah Jalaliyah Bandr Tinggi Sumatera Utara Indonesia

4. Tn Guru SM Karimuddin, Mursyid Pondok Pesantren Darul Hikmah Bahjoga

5. KH Muhammad Arifin Syah MPd, Mursyid pondok pesantren Nurul Hidayah, Sibargot.

6. SM Andra Najmu Assyihab, Pimpinan pondok pesantren Darul Maimanah, Manuk dadali, Sibolga.

Sedangkan Dia yang banyak dikenal di seluruh Nusantara: Hadrat Syech Ahmad Shohibulwafa Tajjul Ariefin (Abah Anom) Ibni Sayyidii Syech Abdullah Mubarok bin Nur Muhammad (Abah Sepuh) Nulinggih di Patapan Kajembaran Rahmaniyah Suryalaya Pagerageung Tasikmalaya Jawa Barat Indonesia adalah Mursyid Qadiriyah wa Naqsyabandiyah.

Terkenal akbarnya Naqsyabandi, sehingga banyak Thoriqoh lain menambahkan wa Naqsyabandiyah pada nama Thoriqohnya, seperti Qodiriyah wa Naqsyabandiyah, dan lain-lain.

Naqsyabandi dikenal akbar alam karena terkenalnya kejayaan Hadrat Syaikh Khalid Al Bagdadi, yang selain menjadi Mursyid juga sekaligus penguasa terbesar pada seratus tahunnya. Juga Al Fatih, Sultan Muhammad II yang juga berguru kepada Guru Mursyid Thoriqoh Naqsyabandi. Namanya telah tercatat dalam hadist sbg sebaik-baik pimpinan dan pasukannya adalah sebaik-baik pasukan.

Pranala luar

Shaykh Said Afandi al-Chirkawi

[6] Shaikh Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi an-Naqshabandi

Tarikat Naqsyabandiyah Al Khalidiyah

Tarikat Naqsyabandiyah

Surau Baitul Amin - Bojongsari Depok

Hadrat Syaikh Muhammad Irfa'i Nahrawi An Naqsyabandie QS

Kategori:

Artikel yang perlu diartikan dari bahasa Melayu Agustus 2014

Tarekat


Sumber :

id.wikipedia.org, ensiklopedia.web.id, kuliahkaryawan.andrafarm.com, dan sebagainya.


0 komentar:

Posting Komentar